Bliska Przestrzeń Marta Petrykowska

adaptacja bajki z bliska

Adaptacja do przedszkola i “Bajki z Bliska”

Adaptacja do przedszkola i „Bajki z Bliska”

 

Bajki z Bliska”

Jakiś czas temu miałam możliwość wzięcia udziału w przepięknej inicjatywie, za co jestem bardzo wdzięczna. W sieci zawrzało od „Bajek z Bliska”, autorką tego projektu jest Magdalena Pawełoszek, to wspaniała osoba, która ma na sercu dobro dzieci, pisze wierszowane bajki, które wspierają dzieci i rodziców w ich codziennych trudnościach.

 

Tak pisze o swoim dziele autorka:

Dlaczego Bajki z Bliska są najlepsze dla Twojego dziecka?

Słuchając naszych wierszowanych bajek, dziecko ma szansę rozwijać się zarówno
w obszarze intelektualnym jak i emocjonalnym poprzez:

– ćwiczenie zapamiętywania i wykształcenie koncentracji uwagi słuchowej dzięki zawartym w wierszu rymom

– doskonalenie umiejętności językowych poprzez poznawanie nowych słów i zapamiętywanie ich znaczeń

– rozwijanie poczucia sprawczości dzięki nowo poznanym słowom i zapamiętanym frazom

– rozbudzanie wyobraźni i ciekawości światem, inspirowanie do zadawania ważnych pytań

– budowanie umiejętności nawiązywania relacji dzięki ciągłemu rozwojowi mowy i poszerzaniu bazy leksykalnej

– pogłębianie więzi z rodzicem, zapewnienie poczucie bezpieczeństwa i wywieranie korzystnego wpływu na dobrostan psychiczny dziecka.

Od siebie miałam możliwość udzielenia wsparcia merytorycznego w zakresie psychologii dziecięcej oraz podejścia opartego na Rodzicielstwie Bliskości i NVC.

 

Efekty tego dzieła można oglądać, a właściwie słuchać. Gorąco zachęcam do zapoznania się i zapraszam na stronę https://bajkizbliska.pl/

Adaptacja do przedszkola

 

Pierwsza z „Bajek z Bliska” nawiązuje właśnie do adaptacji do przedszkola. Oprócz tego co powiedziała autorka, poniżej kilka słów o adaptacji ode mnie:

 

Adaptacja to proces prowadzący do zwiększenia poczucia bezpieczeństwa dziecka w placówce. Nie chodzi o przyzwyczajenie do “przedszkola” jako miejsca, budynku; tylko o nawiązanie relacji dziecka z opiekunem/nauczycielem. To właśnie ciepła relacja z człowiekiem odpowiadającym na potrzeby dziecka, daje mu poczucie bezpieczeństwa. Umiejętność nauczyciela do reagowania i odpowiadania na sygnały wysłane przez dziecko, zwiększa prawdopodobieństwo szybszej i łagodniejszej adaptacji. Istotnym czynnikiem jest czas. Im więcej razy dziecko ma kontakt z opiekunem, widzi go, rozmawia i bawi się, tym łatwiej jest mu zgłosić swoje potrzeby lub poprosić o przytulenie, gdy zatęskni za rodzicem.

Podczas pierwszych dni w placówce warto dołożyć starań, aby jak najwięcej czasu spędzać wspólnie z dzieckiem i uczestniczyć w dniach adaptacyjnych. Z czasem, kiedy widzimy, że dziecko samo się niejako trochę się od nas odsuwa i zaczyna się interesować innymi osobami czy zabawkami, powoli wydłużać odległość od dziecka, nie angażować się w jego aktywności, raczej starać się być „cieniem”, do którego dziecko może podejść, gdy poczuje taką potrzebę.

 

Oto kilka wskazówek, które mogą być pomocne w łagodniejszej adaptacji:

– Ulubiona przytulanka lub zabawka, która będzie przypominać dziecku o domu, może być użyteczna w zmniejszeniu lęku. Różne symbole, które pomogą zmniejszyć tęsknotę za rodzicem, np.; serduszko narysowane na rączce, karteczka „z buziakiem” włożona do kieszonki, czy właśnie stempelek, który będzie kojarzył się z rodzicem.

– Czas w szatni można wykorzystać na wspólne rytuały, pożegnania – jedyne w swoim rodzaju, tylko „Wasze”. Pożegnanie, które będzie wiązało się z dotykiem dziecka i bliskością, to bardzo pomaga w regulowaniu trudnych emocji u dziecka.

– Uporządkowany rozkład dnia i powtarzające się schematy, pomagają zmniejszyć stres. Opowieści o tym, jak wygląda rytm dnia w przedszkolu. Warto opowiedzieć dziecku jak wyglądają sale i budynek. Jeśli to możliwie, można chodzić z dzieckiem na spacery w okolice przedszkola, zobaczyć plac zabaw.

– Bliskość, akceptacja i rozumienie trudności dzieci, w trakcie adaptacji, dodaje im poczucia bezpieczeństwa oraz chęci do eksplorowania, szukania przygód i poznania świata.

 

Jeśli cokolwiek Was niepokoi w zachowaniu dziecka zachęcam do skorzystania z porady u specjalisty.

 

Żaden artykuł czy książka nie zastąpią rzetelnej diagnozy i wsparcia psychologicznego / psychoterapeutycznego.

 

Dbajcie o swoje relacje, nie tylko z dziećmi, ale też z samym sobą 🙂

 

Marta Petrykowska Psycholog RB Szczecin Rodzicielstwo Bliskości

 

Po więcej zapraszam na Facebook

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *